Bättre tv-upplevelse med HD

2019-10-07

Telenor informerar alla boende i Brf Trumspelaren

Den 8 oktober blir tv-upplevelsen bättre för de som bor i era fastigheter. Då uppdaterar vi kanallistan och fler kanaler sänds enbart i HD-format, något som ger både bättre ljud- och bild. Uppdateringen till HD sker automatiskt för alla som idag har en HD-box och era boende kommer fortfarande ha samma kanaler som tidigare.
De analoga kanalerna påverkas inte av uppdateringen.

Frågor och svar:

F: Vad är anledningen till förändringen?

S: Bakgrunden till förändringen handlar om att vi sedan många år utökat utbudet med fler och fler kanaler i HD-format, vilket gjort att vi i många fall haft dubbla kanalplatser. Exempelvis SVT1 som är placerad på kanalplats 1 i din digitalbox, men även på kanalplats 21 för kanalen SVT1 HD. Eftersom HD-kanalerna sänds i bättre kvalitet så är vi övertygade om att det ger den bästa tittarupplevelsen att vi flyttar dessa till de ordinarie kanalernas kanalplatser istället.

 

F: Vad innebär det att en kanal sänds i HD-format?

S: Tar vi SVT1 som exempel så är skillnaden mellan SVT1 och SVT1 HD att den senare sänds med betydligt bättre bildkvalitet. Innehållet och tablån är samma på båda SD- och HD-versionerna när det kommer till alla våra HD-kanaler, men innehållet sänds högupplöst vilket ger en bättre bildkvalitet. 

F: Vad innebär det i praktiken att Telenor flyttar kanaler den 8 oktober?

S: Enkelt förklarat så innebär det att flera HD-kanaler flyttar in på den ordinarie kanalens kanalplats. Det betyder att när du väljer kanalplats 1 på din digitalbox så kommer du direkt till SVT1 HD. Nedan ser du vilka kanaler som flyttar in på nya kanalplatser den 8 oktober.

SVT1 HD flyttar till kanalplats 1

SVT2 HD flyttar till kanalplats 2

TV3 HD flyttar till kanalplats 3

TV4 HD flyttar till kanalplats 4

TV6 HD flyttar till kanalplats 6

Discovery Channel HD flyttar till kanalplats 13

Eurosport 1 HD flyttar till kanalplats 14

SVTB/SVT24 HD flyttar till kanalplats 15

Kunskapskanalen HD flyttar till kanalplats 16

F: Betyder det att jag kommer få problem med mina kanaler den 8 oktober?

S: Nej, din digitalbox kommer att flytta om kanalerna automatiskt. Har du exempelvis skapat en favoritlista med kanalerna i egen ordning kan du däremot behöva uppdatera din favoritlista. Hur du går tillväga för detta ser du i din manual för digitalboxen eller genom att titta på www.telenor.se/kundservice/ny-kanallista

F: Jag använder inbyggd digitalbox i min TV, kommer mina kanaler fortsätta fungera den 8 oktober?

S: Vi har genomfört tester med tv-modeller från exempelvis Samsung och Philips, och i vissa fall har vi noterat att det tagit tid att placera om kanalerna i den nya ordningen. Upplever du som använder inbyggd digitalbox i din tv några problem, så uppmanar vi i första hand att testa genomföra en kanalsökning. Hur du går tillväga hittar du i manualen för din tv-modell.

 

F: De kanaler som flyttats fungerar inte för mig efter den 8 oktober, hur gör jag för att få igång kanalerna?

S: Problemet skulle kunna bero på att du har en av våra äldsta modeller av digitalboxar. Kontakta Telenors Kundservice på 020 – 222 222 och välj knappval 3 så hjälper vi dig att få igång kanalerna igen!

 

Vänliga hälsningar

Telenor

 

 


Telenor tar över Kabel TV distribution

2017-08-16

 

Telenor är numera vår kabel-tv distributionen i Brf Trumspelaren. 

Canal Digital/Bredabndsbolaget har lämnat över allt ansvar såväl administrativt som operativt till Telenor. Detta har vi informerat tidigare om i vårt informationsblad.

De dekodrar som är utelade och tillhör lägenheten skall antingen skickas tillbaka till Telenor alternativt lämnas ver till köperen vid en överlåtlse.
Saknar du dekoder kontaktar du Telenor kundtjänst.

Har du funderingar och frågor hänvisar vi till Telenior kund tjänst.

För gällande kanalutbud hänvisas till Telenor Kundtjänst.